توسعه کیوبیت های با قابلیت Noise Cancelling در پردازنده کوانتومی با اتم های خنثی


احتمالا همه با هدفون های Noise Cancelling آشنا هستید. هدفون هایی که توانایی حذف نویز پس زمینه را دارند. محققین دانشگاه شیکاگو از این هدفون ها الهام گرفتند تا یک روش جدید برای طراحی کیوبیت های با نویز پایین ابداع کنند. یک روش جدید و متفاوت برای کاهش و کمینه کردن خطا، مانیتور کردن مداوم نویز کیوبیت ها و تنظیم کردن پارامتر های کیوبیت ها بصورت Real-Time است.

برای اینکار از یک دسته کیوبیت ناظر ( Spectator ) استفاده میکنیم که تنها نقش اندازه گیری نویز محیط را دارند و برای ذخیره اطلاعات کوانتومی نیستند. اما با اطلاعاتی که از اندازه گیری نویز میدهند امکان کمینه کردن نویز در کیوبیت های پردازش اطلاعات را فراهم میکنند.

در یک پردازنده کوانتومی هیبریدی برپایه اتم های خنثی که توسط محققین دانشگاه شیکاگو توسعه داده شد، اتم های روبیدیوم به عنوان کیوبیت های دیتا و اتم های سزیوم به عنوان کیوبیت ناظر عمل میکنند و همگی کیوبیت ها با Tweezer های نوری در شبکه اپتیکال قرار گرفته اند.

جهت تست این روش، آرایه کیوبیت ها در معرض یک نویز میدان مغناطیسی قرار گرفتند و با موفقیت نویز پس زمینه از بین رفت، اما این تنها یک نقطه شروع است و باید سیستم را برای نویز های با فاکتور قوی تر بهینه کرد.

لینک مقاله (ژورنال ساینس)

کانال تلگرام ما را دنبال کنید. : t.me\quantumSTEM

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها