پردازنده 12 کیوبیتی جدید شرکت اینتل

در نیمه June سال 2023 شرکت اینتل از پردازنده جدید 12 کیوبیتی خودش به نام Tunnel Fall خودش خبر داد که برپایه کیوبیت های اسپین ساخته شده است.یک الکترون زیر گیت های نقطه کوانتومی 12 کیوبیتی قرار میگیرند. این پردازنده که بر روی ویفرهای 300 میلی متری ساخته شده است، از پیشرفته ترین قابلیت های ساخت ترانزیستور اینتل مانند لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) و تکنیک های پیشرفته پردازش مواد بهره می برد. این تراشه را به یک ترانزیستور تک الکترونی تبدیل می‌کند و به اینتل اجازه می‌دهد تا Tunnel Falls را با تغییرات کمی در خط پردازش منطقی استاندارد (CMOS) بسازد.

کیوبیت های اسپین سیلیکونی تا 1 میلیون بار کوچکتر از سایر انواع کیوبیت هستند. ابعاد تراشه Tunnel Falls تقریباً 50 نانومتر مربع است که به طور بالقوه امکان مقیاس بندی سریعتر را فراهم می کند.

 

پردازنده Tunnel Falls  نرخ Yield 95% را در سراسر ویفر و یکنواختی ولتاژ مشابه یک فرآیند منطقی CMOS ارائه می دهد. یک ویفر 24000 تراشه تست نقطه کوانتومی را با بازده 99.8 درصد تنظیم شده در سطح تک الکترونی فراهم می کند. این تراشه‌های 12 نقطه‌ای می‌توانند بین 4 تا 12 کیوبیت تشکیل دهند که بسته به اینکه دانشگاه یا آزمایشگاه چگونه سیستم‌هایش را کار می‌کنند، می‌توانند جداسازی شوند و به طور همزمان در عملیات استفاده شوند.

هنوز اطلاعات بیشتری از این چیپ در دسترس نیست و قرار است در اکتبر 2023 از سایر جزئیات آن در کنفرانسی در کانادا رونمایی شود.

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها