بررسی اولین نمونه VPN کوانتومی

شرکت Vodafone که یک شرکت مخابراتی پیشرو است، با SandboxAQ، یک اسپین آف از Alphabet، برای انجام یک آزمایش اثبات مفهوم برای یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) ایمن کوانتومی شریک شده است. هدف از این آزمایش افزایش امنیت میلیون‌ها کارکنانی است که برای دسترسی ایمن به سیستم‌های شرکت از طریق دستگاه‌هایشان به VPN‌ها متکی هستند.

این آزمایش شامل استفاده از تلفن های هوشمند استاندارد بود که به طور خاص توسط Vodafone و SandboxAQ با استفاده از الگوریتم های رمزنگاری موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) اصلاح شده بودند. با تطبیق تلفن های هوشمند، Vodafone و SandboxAQ توانستند آخرین استانداردهای NIST را در یک محیط ارتباطات راه دور واقعی ارزیابی کنند و بینش ارزشمندی را در مورد خطرات کوانتومی و تأثیر بالقوه آنها بر امنیت شبکه ارائه دهند. از یک سو، محاسبات کوانتومی پتانسیل حل سریع مسائل فوق پیچیده را دارد، اما از سوی دیگر، می‌تواند رمزنگاری امروزی را تضعیف کند. به همین دلیل است که باید به دنیای کوانتومی ایمن توجه کنیم.

همکاری بین Vodafone، شرکای فناوری و سازمان صنعتی GSMA بر کاوش سیستم‌های دفاعی ایمن کوانتومی برای محافظت از مشتریان، دولت‌ها و جامعه در برابر تهدیدات آینده متمرکز است. دولت ها در سراسر جهان در حال حاضر استانداردهای NIST را برای کاهش خطرات احتمالی مرتبط با محاسبات کوانتومی اتخاذ کرده اند.

لوک ایبتسون، رئیس تحقیق و توسعه وودافون، درباره حمله «اکنون ذخیره کنید، بعداً رمزگشایی کنید» صحبت کرد، روشی که مهاجمان داده‌های رمزگذاری شده را می‌دزدند تا در آینده با یک رایانه کوانتومی رمزگشایی کنند. در حالی که ممکن است چند سال دیگر رایانه‌های کوانتومی مرتبط با رمزنگاری وجود داشته باشند، تهدیدی که توسط مهاجمان دارای قدرت کوانتومی ایجاد می‌شود، امروزه وجود دارد.

تیم Vodafone تأثیر رمزنگاری پس کوانتومی را بر فعالیت‌هایی که بسیاری از ما هر روز انجام می‌دهیم، آزمایش کردند. که شامل مرورگر وب، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های چت، پخش ویدئو و صدا، و بازی‌های موبایلی با استفاده از گوشی‌های موبایلی مجهز به PQC می‌شود که به تست عملکرد شبکه و ارزیابی تجربه کاربر کمک می‌کند.

مقیاس و گستردگی Vodafone آن را قادر می سازد تا از همکاری جهانی، اشتراک فناوری و تخصص عمیق در مبارزه با تهدیدات نوظهور استفاده کند. علاوه بر این، این شرکت در موقعیت خوبی قرار دارد تا از مزایای قابل توجه فناوری کوانتومی مانند بهبود بهینه سازی شبکه، صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه و افزایش اتصال برای مشتریان در سراسر جهان استفاده کند. اجرای موفقیت‌آمیز راه‌حل‌های VPN ایمن کوانتومی، لایه‌ای حیاتی از محافظت در برابر حملات کوانتومی آتی را فراهم می‌کند و امنیت مداوم داده‌ها و ارتباطات حساس را در یک چشم‌انداز دیجیتال در حال تکامل تضمین می‌کند.

 

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها