کامپیوتر کوانتومی 16 کیوبیتی با یون های به دام افتاده در روسیه


امروز در همایش فناوری‌های آینده در روسیه، رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین از وضعیت فعلی کشور در محاسبات کوانتومی نشان داده شد و ممکن است توسعه‌یافته‌تر از آن چیزی باشد که بسیاری در ابتدا تصور می‌کردند. Rosatom، شرکت دولتی روسیه که اصلی‌ترین نهاد دولتی مسئول هماهنگی تلاش‌های ملی در رابطه با نوآوری‌های فناوری است، گفته است یک کامپیوتر کوانتومی 16 کیوبیتی مبتنی بر یون به دام افتاده را ساخته است. و طبق بیانیه مطبوعاتی خود Rosatom در مورد این موضوع، آنها محاسبات مفید و شبیه‌سازی مولکولی را روی آن انجام داده‌اند. گفته می شود که پردازنده روسی از فناوری آنیلینگ کوانتومی (Quantum Annealing) استفاده می کند که نشان داده شده است برای کاربردهای محاسبات کوانتومی بسیار مفید است.

کامپیوتر کوانتومی که توسط مؤسسه فیزیکی لبدف روسیه آکادمی علوم روسیه (LPI) و مرکز کوانتومی روسیه توسعه یافته است، به نظر می‌رسد از کیوبیت‌های یونی به دام افتاده با فوتونیک یکپارچه استفاده می‌کند. در محاسبات کوانتومی، نویز به تغییرات محیط کیوبیت ها (مانند ارتعاشات، تداخل الکترومغناطیسی، دما و موارد دیگر) اشاره دارد که با از بین بردن درهم تنیدگی و حالت کیوبیت ها، قابلیت های پردازش کیوبیت ها را از بین می برد.

تلاش های Rosatom برای پیشرفت‌های کوانتومی روسیه حداقل از 7 نوامبر 2019 آغاز شد، زمانی که برنامه روسیه را برای توسعه محاسبات کوانتومی و راه‌حل‌های الگوریتمی راه‌اندازی کرد. تنها یک سال بعد، روسیه سرمایه گذاری حدود 790 میلیون دلاری در قابلیت های محاسبات کوانتومی این کشور را اعلام کرد که بودجه تحقیقات کوانتومی را برای پنج سال آینده پوشش می دهد. اخیراً، در اوایل فوریه 2022، ROSATOM ایجاد آزمایشگاه ملی کوانتومی (NQL) را اعلام کرد که هدف آن ادغام دانش ملی کوانتومی در یک سقف، با تیم‌هایی از تعدادی از نهادهای دولتی و خصوصی در سراسر روسیه (و همچنین کمک‌های متخصصان خارجی) است.

کار بر روی یون های به دام افتاده از اوایل سال 2015 شروع شد. تلاش های تیم زمانی که آنها یک ساعت کوانتومی-SS در سیستم GLONAo را ساختند، اثبات شد. این موفقیت باعث شد که Rosatom فناوری یون به دام افتاده را در نقشه راه محاسبات کوانتومی خود به عنوان یکی از فناوری های ممکن برای بهره برداری بگنجاند.

منبع خبر:

https://www.tomshardware.com/news/russian-company-presents-16-qubit-quantum-computing-qpu-to-vladimir-putin

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها