کنترل مشترک یک آرایه متقاطع شامل 16 نقطه کوانتومی بر پایه نیمه‌هادی

 

 

محققان از Delft با معرفی یک سیستم کنترل مشترک برای اجرای یک آرایه متقاطع دوبعدی از نقاط کوانتومی در ژرمانیوم مسطح، به پیشرفت بزرگی در توسعه محاسبات کوانتومی عملی دست یافته‌اند. آنها با الهام از معماری های دسترسی تصادفی در الکترونیک کلاسیک، کنترل کارآمد تعداد زیادی کیوبیت را با محدود کردن تعداد فردی از حفره‌ها در هر نقطه کوانتومی برای جداسازی یک اسپین جفت نشده نشان داده اند.

 این رویکرد نوآورانه نیاز به هر کیوبیت را برای داشتن یک خط کنترل اختصاصی را از بین می‌برد، که در صورت افزایش مقیاس به میلیون‌ها کیوبیت ناپایدار می‌گشت. این تیم با موفقیت یک آرایه 16 نقطه کوانتومی را تنظیم و راه اندازی کرد و به بیش از 10 گیگاهرتز قابلیت کوپلینگ تونل دست یافت.

 این فناوری پیشگامانه راه را برای سیستم های کوانتومی مقیاس پذیر و شبیه سازی کوانتومی هموار می کند. دقت  قابل توجه 99.992٪ به دست آمده با نقاط کوانتومی مبتنی بر ژرمانیوم، استاندارد جدیدی را در کیفیت کیوبیت ایجاد می کند.

 

محققان پیش بینی می کنند که رویکرد آنها ،که  مشابه با پیکربندی صفحه شطرنج می‌باشد، کنترل میلیون ها کیوبیت را تسهیل می کند و در عین حال پیچیدگی خطوط کنترل را کاهش می دهد. امکان اتصال (interconnect مدارهای بزرگ با استفاده از لینک‌های کوانتومی چشم اندازهای هیجان انگیزی را برای آینده محاسبات کوانتومی ارائه می دهد. این پیشرفت قابل توجه در دستکاری نقاط کوانتومی به سمت کنترل کارآمد و مقیاس پذیری فرصت های بی سابقه ‌ای در فناوری کوانتومی ایجاد می کند.

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها