رکورد جدید سری کامپیوتر کوانتومی فوتونیکی جیوژانگ ( JiuZhang ) چین

 

خلاصه خبر:

  • طبق گزارش‌های ثبت شده، سری کامپیوترهای کوانتومی جیوژانگ (JiuZhang) یک مسئله پیچیده ریاضی را در یک میلیونیم ثانیه حل کردند.
  • این کامپیوتر کوانتومی فوتونیکی توانست 20 میلیارد سال سریعتر از یک ابر کامپیوتر، به راه حلی برای مسئله نمونه برداری بوزونی برسد.
  • در حالی که تیم چینی به ثبت رکوردها در نمونه برداری بوزونی ادامه می دهد، برخی از دانشمندان متعجب هستند که آیا این مهم منجر به مزیت کوانتومی در کاربردهای عملی می شود یا خیر.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

با پرده‌برداری دانمشمندان چینی از آخرین نتایج سری کامپیوترهای کوانتومی فوتونیکی  جیوژانگ (JiuZhang) ، بازهم به سرعت پیشروی قلمرو پرشتاب محاسبات کوانتومی افزوده شد. طبق گزارشی که اخیراً در ساوث چاینا مورنینگ پست ( South China Morning Post) منتشر شد، این کامپیوتر کوانتومی فوتونیکی توانست یک  مسئله پیچیده ریاضی را در یک میلیونیم ثانیه حل کند. این شاهکار با اختلافی خیره‌کننده از سریع‌ترین ابررایانه جهان پیشی گرفت و این محاسبات را بیش از 20 میلیارد سال سریعتر از همتای ابر رایانه‌ای خود انجام داد.

 

سرپرست این تیم تحقیقاتی پان جیانوی Pan Jianwei)) است که از وی به عنوان پدر برنامه‌های کوانتومی چین یاد می‌شود. تیم وی از دانشگاه علم و صنعت چین در استان آنهویی، نمونه اولیه جیوژانگ 3 ( JiuZhang 3)  را معرفی کرد و بیان کرد که این کامپیوتر با سرعت محاسباتی در ابعاد  میلیونی از رکورد ثبت شده نسخه قبلی خود پیشی گرفته است. محققان یافته های خود را در مقاله ای منتشر کردند که روز سه شنبه در Physical Review Letters منتشر شد.

 

 

سری جیوژانگ (JiuZhang) که نام آن برگرفته از یک متن ریاضی باستانی چینی است، از فوتون ها به عنوان واسط محاسباتی استفاده کرده و واحد بنیادی اطلاعات کوانتومی آن همان کیوبیت است. سری کامپیوترهای جیوژانگ (JiuZhang) در چند سال گذشته به طور قابل توجهی توسعه یافته است. به گزارش SCMP، در زمان رونمایی از  جیوژانگ (JiuZhang) در سال 2020، این کامپیوتر از 76 فوتون استفاده میکرد. گزارش شده که مدل بعدی آن  با 113 فوتون و  آخرین نمونه آن با 255 فوتون کار می‌کند.

 

پیشرفت به دست آمده در استفاده از فوتون، به منظور هدایت و حل یک مشکل پیچیده و گیج‌کننده مبتنی بر نمونه برداری بوزونی گاوسی به کار برده شد، الگویی که رفتارهای پیچیده ذرات نور را هنگام عبور از هزارتوی پیچیده بلورها و آینه ها شبیه سازی می‌کند. به گزارش سایت خبری، تحقیقات علمی اخیر که در اصل به عنوان یک بازی فیزیکی بی هدف تصور می شد، نشان می دهد که نمونه گیری بوزونی می تواند کاربردهای بالقوه ای در زمینه پیچیده رمزنگاری داشته باشد.

 

آخرین اخبار در مورد جیوژانگ3 (JiuZhang 3) ،موقعیت چین را به عنوان یک رهبری کوانتومی جهانی تثبیت می کند. فضای کوانتومی فوتونیک بین‌المللی دارای چندین رهبر است که از جمله آن‌ها می‌توان به زانادو (Xanadu)، یک شرکت مستقر در تورنتو اشاره کرد. به عنوان مثال، زانادو (Xanadu) در سال 2022 اعلام کرده که کامپیوتر کوانتومی بورالیس (Borealis) آن دارای 216 کیوبیت حالت فشرده بوده و در فضای cloud عمومی در دسترس است.

 

حتی در شرایطی که توسعه دهندگان کامپیوترهای کوانتومی جهانی رکوردهای سرعت را می شکنند، برخی از منتقدان ادعا می کنند که بسیاری از این اعلامیه ها عمدتاً تشریفاتی هستند.آن‌ها بیان می‌کنند که  نمونه برداری بوزونی یک مسئله کم اهمیت است و ممکن است به عنوان یک معیار عالی برای موارد استفاده‌ی عملی محاسبات کوانتومی در آینده عمل نکند. دلیل اول این است که نمونه‌برداری بوزونی به صورت ایده‌آل برای رایانه‌های کوانتومی مناسب هستند تا از رایانه‌های کلاسیک بهتر عمل کنند و در واقع، این کار حتی برای کامپیوترهای کوانتومی فوتونیکی مناسب تر است. به عنوان دلیل دوم، منتقدان اشاره میکنند که به جز بر پتانسیل استفاده در روش‌های رمزنگاری، نمونه‌برداری بوزونی کاربردهای بسیار کمی در دنیای واقعی دارد.

سایر محققان کامپیوترهای کوانتومی متوجه این موضوع شده‌اند و کمتر نگران شکستن رکوردهای سرعت هستند و تمرکز آن‌ها به دنبال مزیت کوانتومی عملی در کارهایی است که کاربردهای تجاری فوری‌تری دارند، مانند کشف دارو و مشکلات بهینه‌سازی مالی.

 

منبع

 

https://thequantuminsider.com/2023/10/12/chinas-photonic-jiuzhang-series-sets-yet-another-speed-record

 

 

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها