نسل بعدی دستگاه های کوانتومی با فرکانس رادیو در برد بالا

 

خلاصه خبر:

 

شرکت ریدبرگ توانسته با نمایش اولین ارتباطات رادیویی دوربرد جهان در رویداد NetModX23 ارتش ایالات متحده، به یک نقطه عطف پیشگامانه دست بیابد.این ارتباطات براساس حسگر کوانتومی اتم ریدبرگ است. حسگر هایی که براساس اتم ریدبرگ هستند دارای اندازه کوچک، وزن کم، قدرت گیرندگی و دامنه بی نظیری در ناحیه فرکانس بالا تا ناحیه فرکانس فوق العاده بالا هستند. این موفقیت گامی مهم در انتقال فناوری کوانتومی از آزمایشگاه‌ها به برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی است. این حسگر اتم ریدبرگ که توسط سرمایه نوآوری امنیت ملی تأمین می شود، باعث پیشرفت های بسیاری در زمینه نظارت، ایمنی و ارتباطات رادیویی  می شود. شرکت ریدبرگ که تولید کننده این حسگر ها است؛ همچنان به پیشبرد مرز کاربردهای ابزار فرکانس رادیویی مبتنی بر کوانتوم به منظور استفاده در بازارهای دفاعی و تجاری ادامه خواهد داد.

 

 

توضیحات تکمیلی:

 

شرکت ریدبرگ با نمایش موفقیت آمیز اولین ارتباطات رادیویی دوربرد جهان با استفاده از حسگر کوانتومی اتمی، به نقطه عطفی در زمینه فناوری کوانتومی دست یافته است. در رویداد مرکز آزمایش ارتباط مدرنیزه (NetModX23)، گیرنده اتمی این شرکت که  دارای اندازه کوچک، وزن و قدرت  (SWaP) است، حساسیت و برد بی‌سابقه ای را  به نمایش گذاشت. این رویداد  بستری برای آزمایش فناوری های نسل بعدی در زمینه ارتباطات و اطلاعات است.

 

هسته اصلی ارتباط دوربرد، توسعه حسگرهای کوانتومی اتمی مبتنی بر ریدبرگ است؛ به این معنی که این حسگر از اتم های ریدبرگ استفاده می کند. اتم های ریدبرگ، هنگامی که به  سطوح انرژی بسیار بالا برانگیخته می شوند، حساسیت قابل توجهی به میدان های الکترومغناطیسی از خود نشان می دهند. دستگاه گیرنده اتمی ریدبرگ ساخته شده، حساسیت فوق‌العاده‌ای در ناحیه های فرکانس بالا (HF) تا فرکانس فوق‌العاده بالا (SHF) از خود نشان داد و باعث ایجاد استانداردهای صنعتی جدیدی برای اندازه، عملکرد و انعطاف‌پذیری محیطی در حسگرهای کوانتومی اتمی ریدبرگ شد.
اهمیت پیشرفت این فناوری، در این موضوع است که نمونه گیرنده اتمی در شرایط دنیای واقعی ساخته شده و قابل استفاده است. 

 

گیرنده های اتمی ریدبرگ  به عنوان  نوع جدیدی از آنتن عمل می کنند،  که دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند حساسیت بالا، انتخاب پذیری و توانایی پوشش طیف گسترده ای از فرکانس ها با استفاده از یک قطعه آشکارساز اتمی هستند. این گیرنده‌ها قابلیت ایجاد انقلابی در نظارت، ایمنی، ارتباطات و توانایی های شبکه سازی دارند که از فرکانس رادیویی با طول موج بلند تا باندهای میلی‌متری و تراهرتز را در بر می‌گیرد. یکی از مشخصات مهم دیگر این حسگر ها مصونیت در برابر تداخل و نویز محیط های الکترومغناطیسی است.

 

Rydberg Technologies، که در سال 2015 در Ann Arbor، میشیگان تأسیس شد، این شرکت یک شرکت تحقیق و توسعه است که بطور خاص بر فناوری‌های کوانتومی تمرکز دارد. بودجه توسعه و ساخت گیرنده اتمی ریدبرگ از سازمان مرکز نوآوری امنیت ملی (NSIC) که بخشی از واحد نوآوری دفاعی است، تامین  می شود. همانطور که Rydberg Technologies به پیشرفت کارایی و عملکرد گیرنده های اتمی ادامه می دهد، موفقیت این شرکت در تولید ارتباطات فرکانس رادیویی- اتمی دوربرد، نقطه عطفی در تکامل استانداردهای ارتباطی مبتنی بر ابزار کوانتوم است.
شرکت ریدبرگ در ادامه راه به دنبال ایجاد و توسعه حسگر های کوانتومی است که در زمینه های تجاری، صنعتی و دفاعی مورد استفاده قرار گیرند. 

 

منبع 

 

https://interestingengineering.com/military/rydberg-technologies-atomic-sensor-comms

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها