مایکروسافت و Quantinuum مطمئن ترین کیوبیت های منطقی را با نرخ خطایی 800 برابر بهتر از کیوبیت های فیزیکی نشان دادند.

 

خلاصه خبر:

 

مایکروسافت و Quantinuum در توسعه رایانه‌های کوانتومی پیشرفت کرده‌اند و آنها را به قابلیت تجاری نزدیک‌تر کرده‌اند. مایکروسافت با اعمال یک الگوریتم تصحیح خطا در کیوبیت های فیزیکی برپایه یون به دام‌افتاده‌ی Quantinuum به دستاورد قابل توجهی دست یافت. آنها حدود چهار کیوبیت قابل اعتماد از 30 کیوبیت فیزیکی به دست آوردند که بهترین نسبتی است که تاکنون نشان داده شده است. از طریق بیش از 14000 آزمایش، آنها صفر خطا را ثبت کردند و تا 800 برابر رکوردهای قبلی را پشت سر گذاشتند. در حالی که این شرکت‌ها جدول زمانی دقیقی را اعلام نکرده‌اند، اما معتقدند مسیر دستیابی به هدف 100 کیوبیت قابل اعتماد را کوتاه کرده‌اند که نقطه عطفی در برابر ابررایانه‌های معمولی محسوب می‌شود.

 

 

توضیحات تکمیلی:

 

مایکروسافت و کوانتینووم به یک نقطه عطف مهم در توسعه محاسبات کوانتومی دست یافته اند. با استفاده از سیستم مجازی سازی کیوبیت مایکروسافت (Microsoft's qubit visualization) با تشخیص خطا و تصحیح بر روی سخت افزار یون به دام‌اقتاده از Quantinuum، آنها مطمئن ترین کیوبیت های منطقی ثبت شده را نشان داده اند. از طریق بیش از 14000 آزمایش، آنها به نتایج بدون خطا دست یافتند که نشانگر انتقال به محاسبات کوانتومی انعطاف پذیر سطح 2 است.

 

این پیشرفت ما را به ساخت یک سیستم ابررایانه ترکیبی نزدیک‌تر می‌کند که می‌تواند مشکلات پیچیده علمی را برطرف کند. با ابررایانه هیبریدی که از 100 کیوبیت منطقی قابل اعتماد نیرو می گیرد، پیشرفت های علمی و کاربردهای تجاری امکان پذیر می شود.

 

مایکروسافت قصد دارد در آینده نزدیک قابلیت های پیشرفته ای را بر اساس این کیوبیت های منطقی به مشتریان Azure Quantum Elements خود ارائه دهد. هدف ایجاد یک پلتفرم محاسباتی ترکیبی هدفمند است که هوش مصنوعی، ابر محاسبات و قابلیت‌های کوانتومی را برای سرعت بخشیدن به کشف و نوآوری علمی ترکیب می‌کند. دستیابی به کیوبیت‌های منطقی قابل اعتماد برای فعال کردن محاسبات کوانتومی تحمل‌پذیر خطا و باز کردن راه‌حل‌هایی برای مشکلات حل‌ناپذیر قبلی بسیار مهم است.

 

تلاش مشترک مایکروسافت و کوانتینووم شکاف بزرگی را بین نرخ خطای فیزیکی و منطقی نشان داده است و راه را برای محاسبات کوانتومی قابل اعتمادتر هموار می‌کند. این دستاورد نشان دهنده یک گام به جلو برای اکوسیستم کوانتومی است و پایه و اساس شبیه سازی های ارزشمند و مقیاس پذیر مکانیک کوانتومی را ایجاد می کند. این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در پیشرفت سخت‌افزار کوانتومی ادامه می‌دهند و به سمت سطح 3 کار می‌کنند، جایی که می‌توان ابررایانه‌های کوانتومی را محقق کرد و امکان پیشرفت در زمینه‌هایی مانند شیمی و علم مواد را فراهم کرد.

 

منبع: بلاگ ماکروسافت

 

https://blogs.microsoft.com/blog/2024/04/03/advancing-science-microsoft-and-quantinuum-demonstrate-the-most-reliable-logical-qubits-on-record-with-an-error-rate-800x-better-than-physical-qubits/

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها