توسعه نرم افزار کوانتومی Qiskit توسط شرکت IBM

 

خلاصه خبر:

 

شرکت IBM از گسترش کیسکیت، stack نرم‌افزار کوانتومی منبع باز خود خبر داد. Qiskit به یک پلتفرم جامع تبدیل شده است که کاربران را قادر میسازد عملکرد بهبود یافته را استخراج کنند. جدیدترین نسخه Qiskit شامل SDK v1.x پایدار، بهینه‌سازی مدار مبتنی بر هوش مصنوعی، و خدمات برای اجرای مدار کوانتومی و بارهای کاری کوانتومی کلاسیک است. هدف این قابلیت‌های جدید کمک به اکوسیستم کوانتومی جهانی برای کشف برنامه‌هایی است که از سخت‌افزار کوانتومی مقیاس ابزار IBM استفاده می‌کنند. در مقایسه با نسخه های قبلی، اکنون مدارها را 39 برابر سریعتر بهینه میکند و مصرف حافظه را 3 برابر کاهش میدهد. آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بزرگی از Qiskit برای پیشبرد تلاش‌های محاسباتی کوانتومی خود استفاده میکنند. stack توسعه یافته Qiskit پایه نرم افزاری قوی برای کشف مزیت کوانتومی فراهم میکند.

 

 

توضیحات تکمیلی:

 

آی‌بی‌ام تکامل و گسترش Qiskit، کیت توسعه نرم‌افزار کوانتومی (SDK) خود را اعلام کرده است. Qiskit که در سال 2017 راه اندازی شد به بیش از 550000 کاربر اجازه ساخت و اجرای مدارهای کوانتومی بر روی سیستم های سخت افزاری کوانتومی IBM را داده است که در نتیجه بیش از 3 تریلیون مدار کوانتومی تا به امروز اجرا شده است.

 

آخرین نسخه Qiskit به یک stack نرم افزاری جامع گسترش یافته است تا عملکردی حتی بیشتر ارائه دهد. این نرم افزار از یک کیت توسعه نرم افزار کوانتومی محبوب به یک SDK پایدار و مجموعه ای از خدمات تبدیل شده است تا کاربران را قادر می سازد عملکرد بهبود یافته را هنگام اجرای مدارهای کوانتومی پیچیده بر روی رایانه های کوانتومی 100+ کیوبیت IBM استخراج کنند.

 

این بسط شامل بیش از 100 نسخه منتشر شده است و اعضای شبکه کوانتومی آی بی ام را به کارآمدترین قابلیت های Qiskit موجود مجهز می کند. اجزای کلیدی جدید عبارتند از:

 

  • انتشار نسخه پایدار Qiskit SDK v1.x برای ساخت، بهینه سازی و تجسم مدارهای کوانتومی
  • بهینه سازی مدارهای کوانتومی برای سخت افزار کوانتومی مبتنی بر هوش مصنوعی، تعبیه شده در سرویس Transpiler Qiskit
  • مدهای اجرایی ساده‌شده برای سرویس Qiskit Runtime که می‌تواند برای اجرای کامل مدارهای کوانتومی روی سخت‌افزار کوانتومی طراحی شود.
  • دستیار کد  Qiskit که توسط مدل‌های هوش مصنوعی مبتنی بر watsonx طراحی شده است تا توسعه کد کوانتومی را خودکار کند.
  • ابزار منبع باز Qiskit Serverless برای اجرای بارهای کاری ابر محاسباتی کوانتوم محور در سخت افزار کوانتومی و خوشه های کلاسیک.

 

این قابلیت‌ها و پیشرفت‌های جدید، کاربران را قادر می‌سازد تا مدارهای سخت‌افزار کوانتومی را ۳۹ برابر سریع‌تر بهینه‌سازی کنند و در مقایسه با نسخه‌های قبلی Qiskit، مصرف حافظه را ۳ برابر کاهش دهند.

 

IBM معتقد است که پذیرش جهانی محاسبات کوانتومی و کشف مزیت کوانتومی به سخت افزار کوانتومی پیشرو و یک stack نرم افزاری قوی و کارآمد مانند Qiskit نیاز دارد. مجموعه نرم افزاری توسعه یافته Qiskit با هدف کمک به اکوسیستم جهانی از کاربران در کشف الگوریتم های کوانتومی جدید که می توانند از روش های کلاسیک بهتر عمل کنند، کمک می کند. چندین موسسه تحقیقاتی بزرگ، از جمله E.ON، آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، آزمایشگاه ملی بروکهاون، و آزمایشگاه ملی اوک ریج، اهمیت Qiskit را در تلاش‌های محاسباتی کوانتومی خود برجسته کرده‌اند.

 

منبع خبر

 

https://www.hpcwire.com/off-the-wire/ibm-expands-qiskit-worlds-most-performant-quantum-software/

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها