پردازنده سری H شرکت Quantinum به 56 کیوبیت فیزیکی میرسد و شبیه سازی کلاسیک را پشت سر میگذارد

 

 

خلاصه خبر:

 

کامپیوترهای کوانتومی سری H کوانتینووم با ترکیبی از مقیاس پذیری، فیدلیتی و تصحیح خطای بالا به موفقیت بزرگی دست یافتند. پردازنده H2-1 با 56 کیوبیت بر روی یک الگوریتم چالش برانگیز از ابرکامپیوترهای کلاسیک بهتر عمل کرد و به امتیاز معیار آنتروپی متقابل تخمینی 0.35 دست یافت - یک پیشرفت بزرگ نسبت به نمایش برتری کوانتومی قبلی. این قابلیت‌های به سرعت در حال پیشرفت سخت‌افزار کوانتومی Quantinuum که بر پایه یون به دام افتاده هست را نشان میدهد، که اکنون می‌تواند محاسبات را بسیار کارآمدتر از رایانه‌های کلاسیک انجام دهد. ارتقاء به 56 کیوبیت همچنین شبیه سازی کامل H2-1 به صورت کلاسیک را غیرممکن میکند و نقطه عطف مهمی را در این زمینه رقم می زند. این نتایج سیستم‌های Quantinum را به عنوان یک کاندیدای پیشرو برای برنامه‌های کاربردی محاسبات کوانتومی قرار میدهد.

 

 

توضیحات تکمیلی:

 

Quantinuum، یک شرکت پیشرو در محاسبات کوانتومی که بر روی ساخت کیوبیت هایی برپایه یون به دام اقتاده تمرکز دارد، پیشرفت های بزرگی را با رایانه های کوانتومی سری H خود اعلام کرده است. این شرکت سیستم H2-1 پرچمدار خود را از 32 به 56 کیوبیت ارتقا داده است که شبیه سازی کلاسیک را غیرممکن می کند. این نقطه عطف نشان دهنده یک گام مهم رو به جلو برای صنعت محاسبات کوانتومی است.

 

سیستم H2-1 کوانتینیوم به فیدلیتی، عملکرد و قابلیت‌های تصحیح خطای پیشرو در بازار دست یافته است. در نمایشی با JPMorgan Chase، پردازنده  H2-1 با 56 کیوبیت یک کار محاسباتی نمادین کرده و نمونه‌برداری مدار تصادفی(RCS) یا  Random Circuit Sampling را با نتایج چشمگیر انجام داد.

 

نتایج این شرکت بهبود چشمگیری را نسبت به نمایش برتری کوانتومی گذشته نشان می دهد. در حالی که آزمایش اولیه RCS شرکت گوگل روی 53 کیوبیت به مقدارتخمینی معیار آنتروپی متقابل (XEB) 0.002 دست یافت، سیستم H2-1 شرکت Quantinuum به مقدارXEB حدود 0.35 دست یافت - که بیش از 100 برابر بهبود است. این نشان می‌دهد که H2-1 می‌تواند نتایج کوانتومی با فیدلیتی بالا تولید کند که رایانه‌های کلاسیک برای تکرار آن تلاش می‌کنند.

 

 

پیشرفت‌های Quantinuum با فیدلیتی کیوبیت پیشرو در بازار و اتصال کیوبیت منحصربفرد "همه به همه" یا همان all-to-all qubit connectivity، که امکان مدارهای کوانتومی پیچیده‌تری را فراهم می‌کند، فعال می‌شود. آنالیزها نشان می دهد که H2-1 می تواند RCS را با کاهش 30000 برابری مصرف برق در مقایسه با ابررایانه های کلاسیک انجام دهد.

 

این نقاط عطف تغییر قابل توجهی را در چشم انداز محاسبات کوانتومی نشان می دهد. پردازنده‌های کوانتومی کوانتینیوم در حال حاضر قادر به عملکرد بهتر از ابررایانه‌های کلاسیک در انجام وظایف خاص هستند و آنها را به گزینه‌های جذابی برای مراکز داده و برنامه‌های محاسباتی با کارایی بالا تبدیل می‌کند. همانطور که کوانتینووم به بالابردن  مقیاس سخت افزار کوانتومی خود ادامه می دهد، این شرکت انتظار دارد که کامپیوترهای کلاسیک به سرعت عقب بیفتند و راه را برای برتری کوانتومی گسترده هموار کنند.

 

منبع

 

https://www.quantinuum.com/news/quantinuums-h-series-hits-56-physical-qubits-that-are-all-to-all-connected-and-departs-the-era-of-classical-simulation?s=35

 

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها