شزکت Diraq به رکورد 99.9 ٪ دقت کنترل برای کیوبیت های سیلیکونی دست یافت.

 

خلاصه خبر:
 

شرکت Diraq ، یک رهبر در محاسبات کوانتومی سیلیکونی ، رکورد دقت کنترل 99.9 ٪ را برای کیوبیت تولید شده با استفاده از مواد استاندارد CMOS در ویفر 300 میلی متری اعلام کرده است. این دقت برای رایانه های کوانتومی قدرتمند با خطای اصلاح شده بسیار مهم است. تکنیک های کنترل پیشرفته DIRAQ ، از جمله فیدبک آنی و آنالیز پیشرفته این نقطه عطف را موجب شدند. کیوبیت سیلیکونی منطبق با CMOS و مقیاس پذیر آنها میتواند برخلاف سایر فناری‌ها، با ترانزیستورهای سنتی یکپارچه شود. با رسیدن به فیدلیتی 99.9 ٪ ، DIRAQ به دقت مورد نیاز برای تصحیح خطای کوانتومی متحمل خطا دست یافت - کلیدی برای تحقق پتانسیل محاسبات کوانتومی در مناطقی مانند کشف مواد مخدر و رمزنگاری. این پیشرفت، گام بزرگی به سمت پردازنده های کوانتومی مبتنی بر سیلیکون با دوام تجاری است.

 

 

توضیحات تکمیلی:

 

Diraq ، یک رهبر در محاسبات کوانتومی سیلیکونی ،  رکورد دقت کنترل 99.9 ٪ را برای یک کیوبیت تولید شده توسط مرکز IMEC با استفاده از مواد استاندارد CMOS در ویفر سیلیکونی 300 میلی متری اعلام کرده است. مرکز IMEC در واقع یک مرکز مستقل تحقیق و توسعه نانوالکترونیک مستقر در لوون ، بلژیک است. این سطح دقیق برای تحقق رایانه های کوانتومی قدرتمند و با خطای اصلاح شده با استفاده از  تراشه سیلیکون موجود بسیار مهم است.

 

عملکرد کیوبیت رکورددار از طریق تکنیک های پیشرفته کنترل و اندازه گیری این شرکت، از جمله فیدبک آنی ، مقداردهی اولیه‌ی  بهینه شده و روش های آنالیز پیشرفته حاصل شد. این نشان دهنده یک نقطه عطف اصلی در نقشه راه Diraq برای توسعه پردازنده های کوانتومی با میلیون ها کیوبیت  کاملاً یکپارچه و ترانزیستورهای سنتی است.

 

کیوبیت های سیلیکونی منطبق با CMOS شرکت  Diraq به طورمنحصر به فردی مقیاس پذیر هستند ، زیرا می توانند در همان اندازه و چگالی ترانزیستورهای مدرن تولید شوند. این آنها را از سایر فن آوری های کیوبیت ها که به سیستم های بزرگ با توان بسیار بالا نیاز دارند، متمایز می کند. DIRAQ با سازنده نیمه هادی به نام Semiconductor GlobalFoundries همکاری میکند تا  از فرآیند 22FDX آنها برای تولید تراشه های کوانتومی استفاده کند.
 

DIRAQ با نشان دادن فیدلیتی کنترل تک کیوبیته 99.9 ٪ ، به دقت مورد نیاز برای تصحیح خطای کوانتومی متحمل خطا یا همان (fault-tolerant quantum error correction)- که یک توانایی مهم برای تحقق پتانسیل انقلابی محاسبات کوانتومی در حوزه هایی مانند کشف مواد مخدر ، رمزنگاری و علم مواد میباشد- رسیده است. 

 

کار این تیم برپایه بیش از یک دهه از تحقیقات پیشگامانه ، از جمله چندین رکورد جهانی که در مجلات Nature منتشر شده است ، بنا شده است. اخیراً ، آنها نشان دادند كه كوبیت های سیلیکون می توانند در 1 کلوین کار کنند ، درجه حرارت سازگار با الکترونیک کنترل کلاسیک.

 

آخرین پیشرفت DIRAQ ، با همکاری IMEC به دست آمده ، یک گام اصلی به سمت محاسبات کوانتومی با دوام تجاری است که توسط تراشه های سیلیکون تأمین می شود. این شرکت قصد دارد این نتایج را در یک کنفرانس صنعتی آینده ارائه دهد زیرا همچنان به پیشبرد نقشه راه پردازنده کوانتومی خود ادامه می دهد.

 

منبع

 

https://diraq.com/newsdesk/diraq-produces-device-using-semiconductor-infrastructure

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها