کشور هند به "لحظه کوانتومی" خود نزدیک می شود

 

خلاصه خبر:

 

#هند در حال تکمیل اولین کامپیوتر کوانتومی در مقیاس کوچک خود در موسسه تحقیقات بنیادی تاتا (TIFR) در بمبئی است که نقطه عطفی در ماموریت ملی کوانتومی این کشور است. این پروژه توسط آزمایشگاه اندازه‌گیری و کنترل کوانتومی TIFR (QuMaC)، یک تلاش مشترک شامل DRDO و خدمات مشاوره تاتا است. هدف این ابتکار ساخت یک کامپیوتر 24 کیوبیتی در سه سال و یک سیستم 100 کیوبیتی در مدت پنج سال است. در همین حال، استارتاپ QpiAI مستقر در بنگلور در حال توسعه یک کامپیوتر کوانتومی 25 کیوبیتی است که قرار است تا پایان سال از طریق خدمات ابری در دسترس قرار گیرد. دولت هند 6000 کرور روپیه (حدود 720 میلیون دلار) را برای حمایت از این ماموریت اختصاص داده است، که انتظار می رود نوآوری در صنایعی مانند مواد شیمیایی، علوم زیستی و مالی را به همراه داشته باشد و رقابت جهانی هند در فناوری کوانتومی را افزایش دهد.

 

 

توضیحات تکمیلی:

 

هند با نزدیک شدن به تکمیل اولین کامپیوتر کوانتومی مقیاس کوچک خود در موسسه تحقیقات بنیادی تاتا (TIFR) در بمبئی، گام های مهمی در محاسبات کوانتومی برداشته است. این پروژه بخش مهمی از ماموریت ملی کوانتومی هند است که هدف آن قرار دادن کشور در خط مقدم فناوری کوانتومی است. این رایانه که توسط آزمایشگاه اندازه‌گیری و کنترل کوانتومی TIFR (QuMaC) توسعه یافته است، ورود هند به عرصه رقابتی محاسبات کوانتومی را نشان می‌دهد. آزمایشگاه QuMaC که 12 سال پیش تأسیس شد، بر روی غلبه بر چالش های اساسی ساخت سیستم های کوانتومی تمرکز دارد.

 

دکتر R. Vijayaraghavan، که رهبری QuMaC را بر عهده دارد، این پروژه را به عنوان یک گام اساسی برای هند، مشابه راه اندازی اولین کامپیوتر کوانتومی 5 کیوبیتی توسط IBM در هشت سال پیش، می بیند. در حالی که دستگاه فعلی تنها می تواند معادلاتی را حل کند که یک لپ تاپ معمولی می تواند از پس آن برآید، به عنوان مدلی برای توسعه سیستم های پیشرفته تر عمل می کند. این همکاری شامل TIFR، سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) و خدمات مشاوره تاتا (TCS) است که همگی برای طراحی واحد پردازش کوانتومی، الکترونیک و نرم‌افزار، که هر کدام پیچیدگی‌های خاص خود را دارند، کار می‌کنند.

 

کامپیوتر کوانتومی در مقیاس کوچک که احتمالاً یک مدل ابررسانا است، به عنوان پیشروی برای سیستم‌های قدرتمندتر دیده می‌شود. ماموریت ملی کوانتومی اهداف بلندپروازانه ای را تعیین کرده است: توسعه یک کامپیوتر 24 کیوبیتی در عرض سه سال و یک سیستم 100 کیوبیتی در مدت پنج سال. تیم‌های دیگر در حال بررسی فناوری‌های جایگزین هستند، مانند استفاده از فوتون‌ها، اتم‌های خنثی یا یون‌های به دام افتاده به عنوان کیوبیت.

 

همزمان، استارت‌آپ QpiAI مستقر در بنگلور در حال توسعه یک کامپیوتر کوانتومی ۲۵ کیوبیتی است که قصد دارند تا پایان سال آن را از طریق خدمات ابری ارائه دهند. QpiAI با بودجه 6 میلیون دلاری قصد دارد هوش مصنوعی را با محاسبات کوانتومی ادغام کند و رقابت جهانی شرکت های هندی را افزایش دهد.

 

دولت هند 6000 کرور روپیه (تقریباً 720 میلیون دلار) برای مأموریت ملی کوانتومی اختصاص داده است که نشان دهنده تعهد آن به پیشرفت این فناوری پیشرفته است. انتظار می رود این سرمایه گذاری اثرات اولیه اقتصادی در صنایعی مانند مواد شیمیایی، علوم زیستی، مالی و .. داشته باشد  و هند را به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه محاسبات کوانتومی قرار دهد.

 

منبع

 

https://thequantuminsider.com/2024/08/21/india-nears-its-quantum-moment-completion-of-first-quantum-computer-expected-soon/

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها