پیاده سازی اولین مدل کوانتوم شناختی توسط IonQ کامپیوتر های کوانتومی


IonQ، شرکت پیشرو در صنعت محاسبات کوانتومی، امروز نتایج تحقیقات اولیه خود را در استفاده از رایانه‌های کوانتومی برای مدل‌سازی شناختی اعلام کرد. مقاله ای که اخیراً منتشر شده است، اولین روش شناخته شده در جهان را توصیف می کند که در آن مدل های شناختی اولیه انسان بر روی سخت افزار کوانتومی اجرا شده اند و راه را برای توسعه بالقوه مدل های تصمیم گیری بهبودیافته که تفکر انسان را تقلید می کنند، هموار می کند. 

این مقاله تحقیقاتی که با همکاری یک تیم بین‌المللی از محققان کوانتومی انجام شد، نقطه شروعی برای توسعه مدارهای کوانتومی است که مدل‌های ریاضی شناخت را پیاده‌سازی می‌کنند، حالات ذهنی را در ثبات‌های کیوبیت و عملیات شناختی با استفاده از گیت‌ها و اندازه‌گیری‌های مختلف رمزگذاری می‌کنند. از دهه 1960، روانشناسان شناختی به دنبال درک همبستگی بین روش های طرح سؤالات و نحوه پاسخ دادن شرکت کنندگان بوده اند. مفهوم احتمال کوانتومی به طور موثر برخی از این روابط را توصیف می‌کند، اما تا همین اواخر بود که سخت‌افزار کوانتومی به نقطه‌ای رسید که مدل‌های احتمال کوانتومی را بتوان بررسی و آزمایش کرد.

تحقیقات IonQ نشان می‌دهد که چگونه مدارهای کوانتومی می‌توانند مباحث شناختی اولیه را بین دو مفهوم مرتبط نشان دهند، و طبقه‌بندی می‌کنند که چگونه نزدیکی یک گزاره می‌تواند بر دیگری بیش از اینکه جدا شده بودند تأثیر بگذارد. در آینده، مدارهای پیچیده‌تر به طور بالقوه می‌توانند به مدل‌های تصمیم‌گیری بهتری منجر شوند که می‌توانند برای پیش‌بینی نتایج انتخابات، آشکار کردن سوگیری‌های ناخودآگاه یا تولید تبلیغات متناسب با روزافزون استفاده شوند.

پیتر چپمن، مدیر عامل و رئیس IonQ می گوید: «تأثیر بالقوه رایانه های کوانتومی که قادر به تقلید فرآیندهای تصمیم گیری انسانی هستند را نمی توان اغراق آمیز دانست، زیرا چنین آینده ای به واقعیت نزدیک تر می شود. «این پیشرفت پتانسیل بسیار زیادی برای زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی مولد دارد که به ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی پیچیده و ظریف که قادر به تولید خروجی‌های بسیار واقعی و خلاقانه هستند، قدرت می‌دهد. با قدرت محاسباتی بی‌نظیر محاسبات کوانتومی، تحقیقات امروزی زمینه‌های اساسی را برای توسعه شبکه‌ای پیچیده از همبستگی‌ها فراهم می‌کند که به دنبال نوآوری‌های آینده دامن می‌زند.

تحقیقات امروز موقعیت IonQ را به عنوان یک رهبر جهانی و مبتکر در زمینه محاسبات کوانتومی نشان می دهد. چه از سخت‌افزار کوانتومی برای مدل‌سازی شناختی انسان استفاده کند، چه در حال توسعه شبکه‌های کوانتومی، IonQ همچنان به شهرت خود به عنوان یک شرکت محاسباتی کوانتومی در کلاس جهانی ادامه می‌دهد و قدرتمندترین سیستم کوانتومی موجود تجاری در بازار را تبلیغ می‌کند و با سازمان‌های تجاری و دولتی همکاری می‌کند. از جمله ایرباس، جنرال الکتریک، داو شیمی، هیوندای موتورز و آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی ایالات متحده.

لینک مقاله:
https://www.mdpi.com/1099-4300/25/4/548

​​نوشته های اخیر

دسته بندی ها